Galaktická mise

Galaktická mise

Prevence „Galaktická mise“, realizovaná na Základní škole Galaxie, přinesla inovativní přístup k posílení pozitivního školního klimatu prostřednictvím propojení sportovních hodnot ragby s konceptem výchovy ke ctnostem. Tato akce, kterou vytvořili a vedli  preventista Kamil Gavenda a speciální pedagožka Veronika Žáková z organizace OPEN HOUSE, za účasti reprezentačního trenéra Dana Beneše z České ragbyové unie a odbornice na výchovu ke ctnostem psycholožky Michaely Karlíkové, měla za cíl posílit klima školy jako nástroj prevence rizikového chování a podpořit osobnostní růst žáků.

Význam školního klimatu

Školní klima hraje zásadní roli nejen ve školních výsledcích žáků, ale i v jejich emocionálním a sociálním vývoji. Když se žáci ve škole cítí bezpečně, mají důvěru v učitele a respektují se navzájem, dochází ke zlepšení celkového prostředí, což podporuje nejen lepší výsledky, ale také snižuje riziko vzniku rizikových jevů, jako je šikana nebo konflikty mezi spolužáky. Projekt „Galaktická mise“ kladl důraz na vytváření takového prostředí, které přispívá k prevenci rizikového chování a k rozvoji zdravých vztahů mezi žáky a učiteli.

Červnové setkání: Příprava budoucích deváťáků

První setkání, které proběhlo v červnu, bylo zaměřeno na přípravu žáků devátého ročníku, kteří se měli stát průvodci a pečovateli o mladší spolužáky. Deváťáci se učili, jak předávat hodnoty, jako jsou pospolitost, respekt a čestnost, do svého každodenního života a jak podporovat mladší žáky v jejich osobnostním růstu. Tento krok měl zásadní význam pro budování sociálního klimatu školy, kde starší žáci slouží jako vzory pro své mladší kamarády.

Srpnové setkání: Učitelé a práce s kartami ctností

Druhé setkání, které proběhlo v srpnu, bylo zaměřeno na učitele, kteří měli příležitost pracovat s kartami ctností. Během tohoto setkání si pedagogové osvojili metodiku, která jim umožnila využívat karty ctností při výuce a preventivních aktivitách. Učitelé se zaměřili na tvorbu her a aktivit, které žákům pomáhaly lépe pochopit jednotlivé ctnosti, a zároveň se učili, jak efektivně reflektovat pocity žáků a jejich reakce na konkrétní situace. Tato reflexe byla vedena týmem z OPEN HOUSE, kteří učitele podporovali při tvorbě kreativních aktivit a vedení diskuzí zaměřených na osobnostní rozvoj žáků.

Možnost vidět a vyzkoušet si tandemovou výuku přinesla pedagogům nové nástroje pro zlepšení školního klimatu, kdy společně plánovali výuku a reflektovali, jak jednotlivé metody fungují v praxi.

Zářijové setkání: Prožitek pěti klíčových ctností pro žáky 4.–9. ročníku

Zářijové setkání bylo vyvrcholením celé mise, kde se žáci 4.–9. ročníku mohli ponořit do pěti klíčových ctností: pospolitost, nadšení, respekt, čestnost a důvěra. Tyto hodnoty se staly ústředním tématem zážitkových aktivit, které podporovaly nejen rozvoj sociálních dovedností, ale také zlepšení vztahů mezi žáky a učiteli. Žáci se naučili, jak aplikovat tyto hodnoty v každodenním životě, a zároveň reflektovali, jak tyto ctnosti ovlivňují jejich chování a vztahy s ostatními.

Závěrečná ragbyová hra: Spojení ctností v praxi

Vyvrcholením celé mise byla závěrečná ragbyová hra, kde se žáci a učitelé společně zapojili do týmové hry. Ragby, sport založený na spolupráci, respektu a čestnosti, umožnilo žákům i učitelům zažít ctnosti v praxi a uplatnit je v rámci týmové spolupráce. Tato hra byla symbolem propojování hodnot prevence a ukázala, jak mohou tyto ctnosti sloužit jako základ pro budování pozitivního školního klimatu.

Závěr projektu a jeho dopady na školní klima

„Galaktická mise“ ukázala, že propojení sportovních hodnot a výchovy ke ctnostem může přinést pozitivní změny ve školním klimatu. Kamil Gavenda a Veronika Žáková z OPEN HOUSE, společně s Danem Benešem a Michaelou Karlíkovou, vytvořili prevenci zaměřenou na klima školy, která nejenže posílila preventivní opatření, ale také přinesla nové možnosti pro osobnostní růst žáků i pedagogů.

Prevence „Galaktická mise“ přinesla školnímu klimatu nový rozměr, který bude mít dlouhodobý pozitivní dopad na vztahy ve škole a prevenci rizikového chování.

Galerie